Antal besökare st, varav denna månad, denna vecka och idag.

tisdag 5 februari 2008

Vika papper - tut.

Här ska jag försöka beskriva hur man gör ett vikt papper.


Jag brukar väldigt ofta få höra hur LÄTT det är att digital scrappa och jag har aldrig riktigt förstått vad de pratar om.

Tänk på hur man viker samma papper i verkligheten.
1. Om du tänker dig att papperet med hjärtan är det papper som du ska vika. Då har du det lika stort som fyrkanten. Det första du gör är att ta bort en trekant så att bakgrundspapperet syns. Du tar bort den GULA triangeln så ser du det ljusröda bakgrundspapperet komma fram.

2. Nästa gula triangel är då baksidan av hjärtanpapperat. Här tar du inte bort det utan du skapar ett nytt lager - gör triangeln och sedan fyller du det med en färg här GULT.

3. Nytt lager och du ska nu skapa den "sista" vikta fliken som är samma som framsidan av hjärtan papperat. Skapa en till triangel som på bilden,
Skapa ett nytt lager.

4.Roterar det lagret 180 grader så att du får fliken.

5. Gå tillbaka till det gulalagret och sudda bort den gula fliken som inte ska vara med - högra.

SIMSALABIM - så har du lagren för att vika ett papper. Skapa sedan färg och mönster på flikarna. Glöm inte att lägga skugga - bevels...på dem.

5 kommentarer:

Ängladröm sa...

Hej, kul att du tittade in hos mig. Och vad glad jag blev när jag var in till dig och upptäckte all scrap. Hit kommer jag gärna och ofta. Kram Catharina

Ilus sa...

*fniss* Jag gillar att du har en tutorial för oss papperscrappare! Det är ju "bara" att vika ett papper för oss - inte lika enkelt för digiscrappare!!

Du är så duktig! Snygga LO!

/Maria

Eize sa...

Hua, det där verkar svårt! Jag får nog hålla mig till papper å sax.....

I nästa liv ska jag bara scrappa digitalt.

Snygg LO!

Le Butterfly sa...

So cute.

Thank you for the comment.

Anna Maria Niia sa...

Så fina saker du gör!! Helt otroligt, jag är glad om jag får igång min dator...

Nu måste jag kolla vidare i din blogg...
Kram